Een glazen bol hebben we niet maar wel een vol glas wijn! Onder het genot van dit glas heb ik voor 2019 enkele (wijn)voorspellingen gedaan.
Online wijnverkoop breekt echt door
Het marktaandeel is nog klein maar groeit snel. Wijn heeft veel eigenschappen die het geschikt maken voor online verkoop. Niet dagelijkse benodigd, houdbaar en zwaar. De grote vraag is: hoe kan je online een goede wijn kiezen die je niet kent? Online wijnverkopers werken er hard aan om dit zo eenvoudig mogelijk te maken.
Comeback van nooit weggeweest: Chardonnay
Lokale druivensoorten maken een opmars, dat is zeker. Fiano, Corvina, Nero d'Avola, Grillo uit Italië, Carmenere, Torrontes uit Zuid-Amerika, Mouverdre, Cinsault en Grenache uit Frankrijk en vele anderen zullen in de spotlights staan. Maar Queen Chardonnay blijft de allergrootste in al haar vormen, van elegante en exclusieve Bourgognes, tot eigentijdse Zuid-Afrikanen. Allen blijven in de smaak vallen!
Andere verpakkingen en formaten dan de 75cl fles
75cl glazen fles met kurk of schroefdop blijft de standaard, maar gelukkig zien we meer variatie op het schap. AH neemt hierin een voortrekkersrol met kleine flesjes, halve flesjes en Bag in Box verpakkingen van 3 of 5 liter. We moeten er even aan wennen, maar er zijn meer mogelijkheden dan de 75cl glazen fles.
Van Bombastische rode wijnen naar elegant
Misschien meer een wens dan een voorspelling, maar ik denk dat veel wijndrinkers hun buik vol krijgen van de Appassimento/Amarone stijl wijnen uit Zuid-Italië of de overrijpe Spanjaarden. Een bek vol, zeker de eerste slok indrukwekkend, maar probeer het glas maar eens leeg te krijgen. Dus: switchen naar elegante Pinots, Noord-Italianen, Loire of Beaujolais.
'Kortingen' worden minder
Soms zijn het de kleine zinnetjes in een akkoord die niet zo opvallen, maar wel een grote impact hebben. Ik heb de moeite genomen om het preventie akkoord door te spitten en kwam daar een interessant voornemen tegen: beperken van korting op alcohol tot maximaal 25 procent van de prijs. Dat gaat in 2020 in werking, maar mijn voorspelling is dat de kortingen dit jaar naar dit percentage toe bewegen. Mijn advies: koop wat je lekker vindt voor de prijs die je wilt betalen en vergeet de 'korting'.
Over 12 maanden weten we het. Tot die tijd, drink vooral wat je zelf lekker vindt en probeer elke maand wat nieuws. Zie je zelf nog andere wijntrends voor 2019? Ik ben benieuwd wat jij voorziet voor dit jaar!