Vooruitblik 2021

Mijn 6 Trends en voorspellingen voor 2021


Een glazen wijnbol heb ik niet, maar ik zie wel interessante ontwikkelingen voor 2021
en doe enkele 
voorspellingen voor dit (wijn)jaar:


1.  Minder maar beter
Dit is wel een heel erg duidelijke trend in de wijn; de gemiddelde prijs stijgt, het volume daalt. De statistieken over wijn zijn niet heel overzichtelijk, omdat de verschillende instituten niet de gehele markt bijhouden of omdat ze de wijnen meetellen die vanuit Rotterdam direct weer doorgaan naar een ander EU-land.

Maar we weten wel dat er in een periode van drie jaar bijna 18 (!) miljoen flessen uit de Nederlandse markt zijn verdwenen. Dat is ongeveer 6% volumedaling, de prijs stijgt wel waardoor de waarde van de wijnmarkt ook is gestegenEn als ik dan om mij heen kijk, zie je deze trend ook heel duidelijk. Minder drinkmomenten, maar wel betere wijnen. In restaurants maar ook thuis. Dit is goed nieuws voor de wijnliefhebbers, de wijnhandel en de wijnproducenten. Mooie wijn is voor iedereen feest!


2.  Feestwijn
Afgelopen jaar stond in het teken van 1 wereldwijde 'trend': de Corona pandemie. Natuurlijk zijn de gezondheid en economische gevolgen belangrijker, maar ook op de wijnbranche heeft Corona een grote impact. Horeca heeft maar een fractie van een normaal jaar gedraaid, waardoor er veel wijn in de kelders is blijven liggen van de wijnhuizen en importeurs die zich daar op richten. Aan de andere kant hebben de supermarkten een topjaar gedraaid, dus de wijnen die daar op het schap staan, waren niet aan te slepen. Ook e-commerce beleefde zijn definitieve doorbraak in de wijnbusiness. 

Maar om dit onderwerp positief af te sluiten, verwacht ik dat deze zomer er veel (kleinere) feesten gehouden zullen worden. Daar mag dan ook meer uitgepakt worden dan normaal, ook voor de wijn. Dus is de verwachting dat de luxe flessen Provence rosé, magnums en grotere formaten, luxe Champagne en andere mooie wijnen samen ontkurkt zullen worden.


3.  Provence rosé branding a la Champagne
Een trend die al langer gaande is, maar dit jaar nog duidelijker zal gaan worden: Provence rosé ontwikkelt zich zoals de Champagne. Iconische luxe merken, extravagante flessen, grootformaten, Instagram en beroemdheden die een Chateau bezitten of Provence rosé aanprijzen. Maar de doorbrak is dat hét luxe concern Louis Vuitton Moët Hennessy, eind 2019 een meerderheidsbelang kocht in het iconische rosé domein Chateau d'Esclans. Dit is de maker van Whispering Angel.


Dit zal zorgen voor een andere denkwijze in Provence en ook andere luxe merken zullen het voorbeeld van LVMH volgen. Werken aan topkwaliteit rosé, maar vooral ook de 'branding' om de producten heen zullen meer op Champagne gaan lijken. 


4.  Single Vineyard icoonwijnen
Er zijn icoonwijnen in vele gedaanten, van luxe cuvées van een bepaald wijnhuis, de beste selectie uit een gebied of wat de wijnmaker beschouwd als zijn beste wijn. Deze wijnen bevinden zich altijd in de bovenkant van de prijspiramide, maar de trend naar (afgebakende) Single Vineyard wijnen is duidelijk. Single Vineyard is letterlijk 1 wijngaard, maar de wijnen die deze aanduiding dragen verschillen enorm in kwaliteit. Hoe groot is de wijngaard? Is het een goede bodem voor druiven? Hoe goed is de wijnmaker? De aanduiding Single Vineyard is niet echt beschermd als benaming zoals een Appelation, maar diverse andere termen wel, zoals


Clos: Een ommuurde wijngaard in Frankrijk 


Lieu-dit of Climat: afgebakend deel van een wijngaard in Frankrijk


MGA (MeGA): Menzioni Geografiche Aggiuntive in Barolo en Barbaresco


Vigna of Vigneto: gevolgd door de naam van de wijngaard in Italië


Viñedo Singular: officiële classificatie in Rioja, Spanje


VDP. Grosse Lage en Erste Lage: De beste wijngaarden in Duitsland
(VDP is een club van de beste producenten in Duitsland)


De trend die duidelijk zichtbaar wordt, is dat meer gebieden en producenten 'Single Vineyard' (SV) wijnen gaan produceren en het ook als hun topwijnen beschouwen. Omdat van een wijngaard per definitie een beperkte hoeveelheid wijn kan worden gemaakt, worden de meest gevraagde SV wijnen schaars, dus kostbaar en moeilijk te bemachtigen.

 Er zijn duizenden Single Vineyard wijnen op de markt waar deze aanduiding niks zegt, dus enige kennis van zaken is hierbij wel een vereist, al kan google zeker helpen. 


5. Diversiteit
Een wereldwijde trend waar veel aandacht voor is in de politiek, media en bij bedrijven. Maar ook in de wijnwereld is dit een duidelijke trend. Voorheen was de wijnproductie een 'witte, oude mannen' bolwerk, maar gelukkig is dat de laatste jaren heel anders. Meer vrouwen, meer kleur en veel jonge wijnmakers laten zien dat je op veel plekken op onze aardbol geweldige en originele wijnen kan maken.  

6.  Geen 'tweede fles gratis' of '50% korting' meer
Ik las mijn voorspelling voor 2019 nog eens terug, daar stond deze voorspelling namelijk ook al in. Maar nu gaat het ook echt gebeuren, vanaf 1 juli 2021 mag er nog maximaal 25% korting gegeven worden op alcohol.


Deze maatregel heeft een grote impact op het businessmodel van veel wijnhuizen en aanbieders. In een ‘actie’ periode, waar een tweede fles gratis of 50% korting wordt gegeven, worden grote volumes wijn verkocht. Athans die korting wordt gegeven op basis van de schapprijs, maar is dat de werkelijke prijs van de wijn? Vaak niet helaas. 


De komende maanden zullen de 'schapprijzen' van deze wijnen naar verwachting verlaagd worden, zodat in de actieperiode met de maximale korting van 25% dezelfde actieprijs wordt bereikt. Een voorbeeld: 

Wijn X kost normaal €10,- en enkele keren per jaar 1+1 gratis. Effectief is de actieprijs dan €5,- 
Dan zal dezelfde wijn vanaf 1 juli € 6,65 gaan kosten en is de actieprijs bij 25% weer €5,-

Kortom er zal wat lucht uit de schapprijzen van deze wijnen lopen, maar het doel achter deze maatregel uit het preventie akkoord is dat het minder aantrekkelijk wordt om alcohol te kopen. Een andere optie is dat deze 'hoog-laag' wijnen helemaal verdwijnen.

Dan sluit ik graag af met mijn belangrijkste advies:

Koop wat u lekker vindt voor de prijs die u wilt betalen en vergeet de 'korting'.


Met klinkende groet,
Christian Griffioen